Franczyza to kuszący sposób na własny biznes. Jest bowiem ścisłą współpracą między dwoma podmiotami gospodarczymi, w których jeden jest franczyzodawcą i w zamian za określone wynagrodzenie, przekazuje swój znak firmowy i know-how franczyzobiorcy. Ten zaś wykorzystuje przekazaną licencję, ale stosuje się do zasad funkcjonowania danej marki i płaci opłatę wstępną, a także opłaty stałe związane z korzystaniem z licencji. Sam jednak musi pokryć koszty najmu lokalu i wynagrodzeń swoich pracowników.
Franczyza ubrania to niezwykle intratna propozycja działania biznesu. Marka franczyzodawcy jest zazwyczaj znana już i ceniona, przez co zdecydowanie łatwiej przyciąga klientów chcących skorzystać ze znanej już i sprawdzonej oferty. Franczyzobiorca na starcie ma już przewagę nad konkurencyjnymi butikami “no name”.
Czy franczyza się opłaca? Jest znacznie łatwiejsza w prowadzeniu, gdyż korzystamy ze sprawdzonych i rozpisanych dokładnie szablonów. Mamy też dostęp do wiedzy i doświadczenia przedsiębiorcy, który osiągnął sukces. Ważny jest też dostęp do materiałów marketingowych i fakt, że znana marka reklamuje się w miejscach, na które sami nigdy nie moglibyśmy sobie pozwolić działając lokalnie. To wszystko pomaga. Jednak franczyza też kosztuje. Czy gra jest zatem warta świeczki?
Wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań franczyzobiorcy, a także od jego możliwości. Jeśli chce mieć coś swojego, nie poddawać się narzuconym zasadom i decyzjom, tworzyć coś nowego musi jednocześnie godzić się na żmudne lata ciężkiej pracy i walki o rozpoznawalność. To przesuwa w czasie moment, w którym inwestycja w biznes się zwróci. Franczyza umożliwia ruszenie pełną parą i sprawdzonym szlakiem. Ułatwia też przekonanie klientów do transakcji.
Franczyza to jeden z najlepszych obecnie na rynku pomysłów biznesowych. Zarobki są jednak zależne od branży, lokalizacji butiku, a także od nakładów pracy własnej. Najmniejsze biznesy (które wykazały najmniejszy wkład początkowy) zarabiają średnio po kilka tysięcy złotych miesięcznie. Za to większe sklepy – kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy. Tak naprawdę o tym, ile można zarobić decyduje sam franczyzobiorca. Możliwości bowiem są nieograniczone, a zyski z takiego biznesu uzależnione są tylko i wyłącznie od nakładu pracy włożonej w rozwój danego punktu i poziomu spełniania wymagań i oczekiwań klientów.