Google i Apple jako liderzy technologiczni

Ostatnie dwie dekady była czasem, kiedy pojawiły się nowe największe firmy technologiczne na świecie, co jest bezpośrednią konsekwencją rozwoju Internetu i jego stopniowej komercjalizacji. Które z firm zatem najbardziej zyskały na rewolucji technologicznej, której od lat jesteśmy świadkami?

Lider branży – Google

Niekwestionowanym numerem jeden jest Google, którego flagowym produktem jest wyszukiwarka internetowa. Co ciekawe Google początkowo nie wiedziało w jaki sposób zarabiać pieniądze na swojej wyszukiwarce. Jej bezpośrednia komercjalizacja zabiłaby produkt, z czego zdawali sobie sprawę założyciele firmy. Dopiero po kilku nierentownych latach pojawił się pomysł, aby przestrzeń wyszukiwarki była przestrzenią reklamową.

W ten sposób Google wystartowało ze swoim przewodnim produktem, Google Adwords (obecnie Google Ads). Mechanika tego rozwiązania polega na wyświetlaniu użytkownikom sponsorowanych wyników wyszukiwania i pobieraniu opłaty za każde kliknięcie. Koszt kliknięcia jest wyceniany automatycznie za pomocą mechanizmu aukcji, czyli kto da więcej za kliknięcie.

Stworzenie mechanizmu aukcji pozwoliło Google wyskalować przychody w bardzo krótkim czasie do niespotykanego wcześniej poziomu.

Apple i jego iPhone

Drugą firmą zbijającą ogromne zyski na rewolucji technologicznej jest Apple. Rozwiązaniem jakie oferuje firma jest nie tylko iPhone, czyli pierwszy smartfon, co w ogóle połączenie wszystkich narzędzi firmy w jedną chmurę. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik posiadający iPhone, MacBooka, iPad i wiele innych narzędzi Apple ma jedno spójne doświadczenie. Jest to jedno z pierwszych rozwiązań na świecie wchodzące w temat Internet of things, gdzie do sieci jest podłączone wiele urządzeń, które za pomocą Internetu synchronizują się ze sobą. Oczywistym minusem jest cena produktów Apple, które są jednymi z najdroższych urządzeń osobistych na świecie.

Nie ulega wątpliwości, że największe firmy technologiczne na świecie związane są z Internetem i ich szybki rozwój był możliwy w zasadzie poprzez brak konkurencji na tym młodym rynku.